Såler

GaitTec by AlfaCare

Vi ved Mjøsen kiropraktorklinikk har gleden av å tilby spesialtilpassede såler fra GaitTec. Disse sålene er dynamiske og tilpasses av din fysioterapeut, Agata, eller kiropraktor, Anne Lise. Sålene tilpasses raskt og enkelt til dine føtter og ditt behov her hos enkelt ved hjelp av varme, kiler og pelotter.

Sålene finnes i størrelser som passer både barn og voksne. Det finnes ulike varianter av sålene, de mest brukte hos oss er standard duo og sport duo. I tillegg finnes andre modeller som er smalere noe som tillater bruk i smale sko, som fotballsko.

Feil belastningsmønster i ankel og fot kan gi smerter og plager i fot, men også i legg, kne, hofte, bekken og rygg. Individuelt tilpassede såler kan være en av behandlingene ved ulike plager, men de kan også forebygge tilbakefall eller andre plager i muskel- og skjelettsystemet.

Har du en eller flere av følgende plager, kan en GaitTec såle kanskje være nyttig;

• Beinhinnebetennelse /Medialt tibialt stress syndrom (MTSS)
  • Smerter i kne eller hofte, som for eksempel jumpers knee, løpe-kne eller piriformis-syndrom
  • Plantarfasciit
  • Helspore
  • Forfotsmerter
  • Mortons neurom/metatarsalgi
  • Skjev stortå (hallux valgus)
  • Artrose/slitasjegikt i stortå
  • Betennelsestilstand i akillessenen
  • Leggsmerter
  • Fettputeproblematikk
  • Sliten/trøtt i føtter og/eller legger
  • Rygg- og/eller bekkensmerter

Dersom du står og går mye på hardt underlag, for eksempel i forbindelse med jobb kan sålene bidra til bedre komfort og en bedre arbeidshverdag.

Behovet for såler vurderer vi på bakgrunn av anamnesen (sykehistorien om dine eventuelle plager) inkl. informasjon om skotøy med mer. Vi gjør så ulike tester når vi undersøker og tilpasser GaitTec. Disse testene kan avdekke avvik i belastningsmønster og gangsyklus og ved tilpassing av såler så kan vi optimere dette. Vi undersøker naturligvis problemområdet, samt se på helheten. Sålene kan være det eneste tiltaket vi gjør, men som regel et av flere. Er det snakk om for eksempel en MTSS eller akillesbetennelse så er manuell behandling, bla. trykkbølge, og egentiltak som øvelser også nødvendig.

GaitTec by AlfaCare benyttes blant annet av landslagsutøverne til Norges Skiskytterforbund. Vi har et stort utvalg av ulike såletyper, kiler og pelotter slik at vi best mulig kan velge riktige såler for deg!